For his first solo exhibition at the gallery house of spouse, Jan Erbelding presents ‘Financial Times. A Wall Street Journal’ – a collection of photographs and texts. While the photographs engage with the materiality and visible surfaces encountered while walking through the Financial District in New York City, the texts use this tangible reality as a launching point. Through them, Erbelding delves into more abstract reflections about money, time, loneliness, architecture, fashion. In his writing, perspectives poetically oscillate between the every day, facts and history as well as a dreamy in between. The exhibition is accompanied by a series of new cardboard and papier mâché objects.
Financial Times. A Wall Street Journal will be available as a zine published by vague intellectual pleasures for the price of 10 Euros. The text is mostly in German, with some parts written in English. 14.9 × 21 cm, 44 pages, digital indigo print, 1/1c, 2024.
The publication is also available in a signed and limited edition (12+1) containing all the photos in full color: Financial Times. A Wall Street Journal - 21.6 × 27cm, 150 unbound single pages, 4/0c, indigo digital print, archival box. For availability and more info, please contact the gallery.
“Selten komme ich am Wal-förmigen Gerippe des One World Trade Oculus Einkaufscenters vorbei. Ich bin meistens lieber im Labyrinth etwas weiter drüben, vom Meer aus gesehen rechts vom Broadway, unterhalb Liberty Street oder Maiden Lane. Alles westlich und nördlich meines Gebiets erscheint mir nach all der Zeit an der Wall Street immer gleich viel zu weiträumig. Zu breit die Straßen, die Plätze zu offen. Ich gewöhne mich an die Enge der Wall Street und an die Höhen, die viel vom Himmel verdecken, an die täglichen Schatten, mehrdeutigen Dunkelheiten, die harten Helligkeitskontraste auf den Oberflächen, die selbst meine echten Augen kaum aufnehmen können. Ich fotografiere Oberflächen, Steine, Schilder, Hauseingänge. Ich laufe meist. Ich sitze selten. Immer wieder taucht der Traum auf, in dem ich alles sage, alles, was es zu sagen gibt, in dem also alles beschrieben ist, alles vorgezeigt, nichts offen bleibt und alle Tiefe ausgelotet. Ich hab mich aber an den Traum gewöhnt und bin okay, froh vielleicht sogar, mit seiner traumzuständigen Unerreichbarkeit. Es ist was ich mache. Was ich verfolge, was mich verfolgt. Ich bin Künstler. Ich esse Bagels und trinke hier zu viel Kaffee. Ich arbeite an der Wall Street.”
- Jan Erbelding.